10 saker som gör din morgon lite bättre // 10 things to make your mornings better

1. Förbered dig kvällen innan för din morgon. Välj ut vad du ska ha för kläder och vad du ska äta till frukost till exempel. Du sparar tid och kommer känna dig mindre stressad.

2. Skippa telefonen och datorn för några minuter. Inget får din dag att börja mer stressartad än att gå direkt från kudden till telefonen. Ge dig själv chansen att andas först innan du börjar tänka över mejlen som kom in inatt.

3. Vakna till doften av kaffe. Många kaffemaskiner/kokare har timer, kolla om din har det - och isåfall använd den! Finns nog inget bättre alarm, än att vakna upp till nygjort kaffe.

4. Ta sedan fem minuter. Fem minuter till att just njuta av din kopp kaffe/te/juice vad du än dricker. Strunta i att slänga med den i all hast i en take away-mugg. Ta de fem minuter till att läsa en bok, prata med din familj eller njuta av tystnaden.

5. Skippa inte frukosten, och när du ändå är igång och äter gör något fint eller roligt av din frukost. Lägg upp det extra fint, häll upp juicen i ett vinglas eller liknande. Jag vill alltid lyxa till det för mig själv, trots tidig morgon, och det får mig faktiskt på bättre humör.

6. Sätt på din absoluta favoritlåt just nu, då kan du inte bli annat än glad!

7. Sträck på dig ordentlig, genom hela kroppen så att den vaknar, låter kanske klyschigt men det hjälper!

8. Hur svårt det än är (jag klarar det inte 90% av gångerna), skippa att snooza! Sätt klockan på exakt samma tid varje morgon, oavsett om du börjar en halvtimma senare ena dagen. Då kommer du in en rutin som kommer hjälpa dig att vakna, just vid den tiden och slippa ligga kvar och snooza 10 gånger. Något jag helt klart ska öva på haha.

9. Börja dagen med ett stort glas vatten, gärna med en skiva citron i. Det ger energi och gör din kropp redo för dagen.

10. Låt det vara ljust! Vare sig det är naturligt solljus (svårt så här års i Sverige jag vet) eller från en lampa, så skickas en signal till hjärnan att den ska sluta producera hormonet melatonin, som produceras när vi sover. Så upp och tänd alla lampor du ser när du vaknar! :-)

1. Start your morning the night before, by preparing outfit and breakfast as well. You'll save time and there for feel less stressed out.

2. Ditch your phone and computer. Nothing starts your day in a more stressful way than going directly from your pillow to the phone. You don't need to worry about those emails that came during the night, the first thing you do in the morning.

3. Wake up by the smell of fresh coffee. Most of the coffee makers has an alarm, use it!

4. Then take five minutes. Five minutes to enjoy your cup of coffee, maybe read a book or talk to your family. These minutes are more important than you think.

5. Don't skip eating breakfast, and do something extra with it instead. Make it in a more beautiful way or in a funny way, drink your orange juice out of a wine glass. This really works for me, and gets me in a better mood.

6. Put your favorite song on, you can't get anything but happy.

7. Stretch it out, your whole body. It really works.

8. Even though it's super duper difficult, try to not snooze! It only makes you more tired. Set your alarm the exact same time every morning, then you get a routine which really helps you getting up in the morning - at just that time.

9. Start your day with a big glass of water, it gives you energy and hydrates your body - which makes it ready for the day.

10. Let there be light! Whether it's natural light or from ceiling light - light sends a signal to your brain that it's time to be awake and stop producing melatonin, a sleep-regulation hormone. So flip on all the lights when you get up in the morning! :-)

Photos by Annie Hyrefeldt.

Gillar

Kommentarer

Aaron
,
Good tips! I wouldn't mind a morning routine like this one actually
Aaron
,
https://www.youtube.com/watch?v=lj2tIDXpKCk