Mitt träningsinlägg

Träningskläder från Björn Borg

Det här med att träna är precis för mig som för väldigt många andra, extremt upp och ner.. Har haft perioder då jag tränat regelbundet flera gånger i veckan och tänkt på kost osv. Nu de senaste året har jag dock tappat den biten, jag började prioritera annat och tillslut gick jag från fyra-fem träningspass till noll.

Det är inte förrän nu när jag kom hem från resan jag börjat ta tag i det igen, främst för min psykiska hälsa. Även om jag kan gråta och nästan slita av mig håret i frustration påväg till gymmet går jag alltid därifrån med en stolthet och lycka i kroppen. Det är just den känslan jag försöker komma ihåg, som jag vet är så härlig att känna - men det är svårt.

I och med att jag är såpass liten som jag är så har jag svårt för att bli överviktig, men jag känner mig väldigt slapp i hela kroppen när jag inte tränar. Jag verkligen ogillar att inte ha några muskler alls, jag vill vara stark både fysiskt och psykiskt.

Så här ser mitt upplägg ut när det gäller träning för tillfället. Fick precis reda på att en simhall nära mig ingår i mitt gymkort, vilket är perfekt - nu ska det simmas! Kul att variera ett svettigt gym med något annat.

* Kondition 2 gånger i veckan (Löpning, crosstrainer)
* Styrka 2 gånger i veckan (Både gym och bodypump)
Brukar även kombinera kondition och styrka, exempel på det är cirkelfys eller till exempel köra på roddmaskinen på gymmet, den är grym!
* Simning 1 gång i veckan
* Vardaglig motion dagligen (promenader, cykla till jobbet osv)

Detta kan självklart variera. Har jag energi till 110% en vecka kanske jag kör ett eller två pass extra. Men har jag en vecka verkligen inte lust till att gå till gymmet utan hellre vill umgås med vänner och familj är det precis lika viktigt att komma ihåg - att det är mer än okej. Pressa dig aldrig för hårt, för då blir det inte kul i slutändan. Hitta något som passar dig, både aktivitet och mängd. Alla är vi olika och alla tränar vi olika, något som kanske inte alltid passar in "samhällets mall" för hur och när man ska träna.

Och det viktigaste av allt, träna för din egen skull och inte för någon annans! Kram

  • Q/A

Gillar

Kommentarer

erikssontowa
erikssontowa,
Låter som ett bra upplägg!😄
nouw.com/erikssontowa
Emilia
,
Hur länge brukar du köra kondition?:) tips om man blir uttråkad på crosstrainern jätte snabbt?:D